Monday, April 01, 2013

Makan Angin di Hong Kong : Persediaan Sebelum ke HK

PERSEDIAAN KE HONG KONG
Nie ada lah pertama kali, kami akan berjalan jauh..pergi oversea…. in other word, naik kapal terbang, sebab kalau pergi oversea… Singapore dah selalu sangat….actually, perasaan aku bercampur baur lebih banyak takut dari happy…. Pertama sebab bawa ramai anak pergi jalan jalan jauh nie…. Kedua Arif still Baby, ok ker dia umtuk jalan jauh jauh nie….. isk.. macam-macam lagi la bermain kat fikiran aku….hehehhe… abaikan ..dilema  seorang Mama…. hehheh

ok, back to the topic,…aku nak present aku nye itinerary sepanjang aku nye visit ke hong kong beserta bajet untuk dijadikan panduan maybe untuk kengkawan.. atau pun sebagai bacaan kami nanti

CURRENCY RATE
ni sebenarnya yang paling penting nak kena tunjuk…. our currency rate dengan hong kong dollar. Senang nak kira… duit HKD X 0.41
BERAPA HARGA TIKET?
Ada beberapa tiket yang kena beli :
1.    Tiket Disneyland ( Kami ambik 2 hari pass) HARGA TIKET : for 2 day passes korang bole keluar masuk beberapa kali.Boleh tengok web dia, berapa ringgit, sebab harga berubah ikut currency. Kitaorang beli dekat agen dekat Bukit Bintang. Tiket dia beli kat sini Starmoon vacation. Sebab nie kita boleh beli guna Ringgit Malaysia. Jimat skit

Tiket nie beli di Malaysia siap-siap
One Day Pass
CategoryCounter PriceWe sellExpiry
Adult (12↑)HK$ 450 / RM 180RM 18006/08/2013
Child (3-11)HK$ 320 / RM 128RM 12806/08/2013
Senior (65↑)HK$ 100 / RM 40RM 4006/08/2013
Two Day Pass
CategoryCounter PriceWe sellExpiry
Adult (12↑)HK$ 585 / RM 234RM 23430/09/2013
Child (3-11)HK$ 415 / RM 166RM 16630/09/2013
Senior (65↑)HK$ 170 / RM 68RM 6830/09/2013


2.   Tiket Octopus ( Untuk naik MRT) DEPOSIT REFUNDABLE UPON RETURN OF THE TICKET  semua public transport menggunakan octopus card ni kecuali taxi. naik taxi kena bayar cash.




PERGI HONG KONG KENA ADA VISA TAK?
Tak perlu Visa……so anytime boleh pie…..

PERSEDIAAN ANAK-ANAK
Since kami pergi dengan anak-anak yang sedang membesar, so sebagai precaution, aku ambik Injection Influenza..doktor advice ambik since Hong Kong dekat China.
Yang injection nie kena ambik at least 2 minggu sebelum pergi travel.

BEKALAN MAKANAN
Since  kami bawa budak budak kecik, bekalan makanan pun banyak bawa la banyak roti, waffle segera, bun. Potato bun, air kotak…nestum segera

Lagi satu… setiap kali aku pergi travel, aku beli “Nasgera”.. ni nasi segera, Cuma tambah air mendidih….Ia ada banyak perisa… tapi yang aku prefer adalah Nasi Lemak dan Nasi putih + asam pedas…
Bawa banyak banyak, senang… Maggi cup pun bawa la jugak…..senang……



PENGINAPAN
Oleh kerana anak-anak kecik lagi.. aku malas nak pk banyak.. so kami pilih untuk stay dekat dekat dekat dengan Disneyland.
So kami pilih untuk stay dekat Hotel Disney’s Hollywood Hotel…


ITENERARY DI HONG KONG
Since kami pergi tak lama… so tak banyak tempat yang boleh pergi pun…. Since main objective adalah pergi Disneyland,so nie la itinerary kami

Day 1     Sampai Hong Kong
               Pergi Citigate

Day 2     Disneyland

Day 3     Disney Maze - Disney Hotel
               Disneyland
              Ladies Market
              Avenue of Star


Ni disney maze.... dekat disney hotel
kat sini, nak tengok laser

nak beli barang
Day 4     Balik Malaysia

Kejap jer.. kan....

1 comment:

Cik Puan Mimi said...

hi.. saya pun nak pi HK bulan depan, in sha allah.. tengok tiket 2 day pass yang tertera ni dah naik harga. dulu HKD499 jer. pastu naik HKD585. tp saya dah beli kat asiatravel. dpt harga lama HKD499.. mahal betul tiket sekarang ni yer..